Teorija postavljanja ciljeva je 
teorija autora Edwina Lockea iz 1981. godine. Teorija pretpostavlja da 
se ljudi ponašaju razumno i svjesno te da, postavljajući ciljeve koje 
žele ostvariti, određuju svrhu svog djelovanja. Kako u privatnom, tako i
 u poslovnom svijetu postavljeni cilj glavni je izvor motivacije koji 
potiče zaposlenike na ulaganje truda. Postoje tri načina na koje ciljevi
 mogu utjecati na ponašanje pojedinca, a to su: usmjeravanje pažnje i 
djelovanja, utjecaj na količinu uložene energije i napora čime se 
povećava ustrajnost te motivacija razvoja ponašanja potrebnog za 
postizanje cilja. 
Kako bi cilj povećao radni učinak (vidi Radna uspješnost)
 u organizaciji važno je da su zaposlenici upoznati s postavljenim 
ciljem te da ga prihvaćaju kao osobnu želju. Poželjno je da zaposlenici 
sudjeluju u odabiru ciljeva jer participacija povećava vjerojatnost 
prihvaćanja zadanog cilja. Također, za proces ostvarenja cilja bitne su i
 kvalitetne povratne informacije koje zaposlenicima ukazuju na 
diskrepanciju između trenutnog i željenog stanja ostvarenja cilja čime 
omogućuju korekcije i poboljšanje procesa koji se provodi. Pokazalo se 
da zaposlenici, ukoliko prihvaćaju određeni cilj, ulažu više truda u 
ostvarenje težih i specifičnih ciljeva, nego onih lakših i 
generaliziranih jer zahtjevnijem izazovu pridaju više pažnje, postaju 
ustrajniji i efikasniji te im specifičnost cilja pruža uputu o tome što 
se od njih točno očekuje. Na odnos između cilja i uloženog truda mogu 
utjecati i drugi faktori poput internalnog lokusa kontrole zaposlenika 
zbog kojega zaposlenici preuzimaju veću odgovornost za uspjeh pa samim 
time ulažu i više napora u dostizanje cilja. Primjer primjene navedene 
teorije u praksi organizacijske psihologije je takozvano Upravljanje pomoću ciljeva koje
 podrazumijeva navedene karakteristike postavljanja adekvatnog cilja, to
 jest participativni menadžment uz definirane, specifične ciljeve koje 
prati odgovarajuća povratna informacija (vidi Upravljanje pomoću ciljeva) s ciljem povećanja motivacije zaposlenika.
Korištena literatura:
- Buntak, K., Drožđek, I., Kovačić, R. (2013). Materijalna motivacija u funkciji upravljanja ljudskim potencijalima. Tehnički glasnik, 7(1), 56-63.
 - Robbins, S. P., Judge, T. A. (2009). Conceptos de motivacion. Comportamiento organizacional. Decimotercera edicion, Editorial Pearson Prentice Hall. Mexico.
 - Tonković Grabovac, M. (2019). Motivacija u radu. Neobjavljena prezentacija s predavanja. Zagreb: Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu.
 
Autori: Ana Dujlović i Anamarija Karin