Motivacija potkrepljenjem

Svako učenje zahtijeva veći ili manji napor, pa tako i ono koje se odvija na radnom mjestu, odnosno u sklopu organizacijskog djelovanja. Stoga je za ustrajnost u naporu da se određena količina građe, kakva god ona bila, usvoji, potrebna određena doza motivacije. Prije svega važno je izbjeći otpor i osigurati potrebnu početnu motivaciju, koja će osobu poticati na daljnji rad. Dobroj početnoj motivaciji pridonosi i povoljna opća organizacijska klima. Izrazito važna, a potencijalno najvažnija komponenta motiviranog ponašanja upravo je unutarnja ili intrinzična motivacija, koja proizlazi iz samog zadovoljstva uslijed obavljanja određene aktivnosti, odnosno odnosi se na motivaciju obavljanja određene aktivnosti koja nije vođena vanjskim, eksternalnim nagradama i poticajima, već onim koji dolaze od same osobe. Međutim, ponekad nažalost sama početna ni intrinzična motivacija nisu dovoljno snažni poticaj za ustrajanje u nekoj aktivnosti i njezin nastavak, iz kojeg se razloga u brojnim okruženjima, pa tako i na radnom mjestu, podliježe potkrepljivanju ekstrinzičnim poticajima.

Potkrepljivanje kao takvo najjednostavnije se definira kao čin jačanja i/ili ponovnog javljanja određenog ponašanja koje proizlazi iz neposrednih posljedica istog ponašanja. S tim u vezi, najčešći primjer nalazimo u operantnom ili instrumentalnom uvjetovanju, odnosno metodi učenja koja funkcionira po sistemu nagrada i kazni u cilju poticanja ili mijenjanja određene vrste ponašanja.

Operantnim uvjetovanjem postiže se stvaranje asocijativne veze između ponašanja i posljedica koje isto nosi, a bitno je naglasiti da i pozitivno i negativno potkrepljenje posljedično učvršćuju određeno ponašanje, odnosno povećavaju vjerojatnost njegove ponovne pojave. Nadalje, vanjske nagrade mogu biti raznolike, pri čemu je bitno da predstavljaju pojedincu određeno značenje te da se ponavljano zadaju. Na radnom mjestu to primjerice može biti pohvala, unaprijeđenje, novčani bonus ili povišica, a jednostavan i ujedno osobito učinkovit oblik potkrepljenja predstavlja povratna informacija o postignutim rezultatima. U situaciji dobrog učinka i napretka, pozitivna povratna informacija snažno potkrepljuje učenje, dok u slučaju lošeg učinka negativna povratna informacija ukazuje pojedincu da mora promijeniti svoj način rada ili neki njegov aspekt

Korištena literatura:

  • Cherry, K. (2019). What Is Operant Conditioning and How Does It Work? How Reinforcement and Punishment Modify Behavior. Pribavljeno 3. 6. 2019. s adrese https://www.verywellmind.com/operant-conditioning-a2-2794863 .
  • Šverko, B. (2012). Ljudski potencijali: Usmjeravanje, odabir i osposobljavanje. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Autori: Lucija Marković i Leonarda Novoselić