Teorija jednakosti

Teorija jednakosti teorija je motivacije koja polazi od stavke da se odnos između pojedinca i organizacije gleda kao odnos razmjene. Pojedinac u taj odnos ulaže svoje znanje i iskustvo, a organizacija mu to zauzvrat kompenzira na razne načine, primjerice plaćom. Ova teorija temelji se na načelu socijalne usporedbe u kojoj je stupanj motivacije i zadovoljstva poslom povezan s načinom na koji smatramo da smo pravedno tretirani u odnosnu na druge zaposlenike organizacije. U toj razmjeni nejednakost odnosa može osjetiti jedna ili druga strana (zaposlenik ili organizacija), a tvorac ove teorije, Adams, smatra da je to glavni pokretač različitog ponašanja.

Prema ovoj teoriji jednakosti, osjećaj za jednakost ili nejednakost ne proizlazi samo iz usporedbe s drugim zaposlenicima organizacije, već osjećaj nejednakosti može proizaći i ukoliko osobno smatramo da smo više uložili nego što nam je organizacija vratila nazad. Nejednakost može biti pozitivna – tada smo, primjerice, preplaćeni, te negativna, kada smo, suprotno tomu, potplaćeni. Postoje dva vida pravednosti u organizacijama : distributivna – tko dobiva što te proceduralna – postoje li definirane procedure prema kojoj netko nešto dobiva. Percipirana nejednakost može smanjiti radnu uspješnost, a postoji nekoliko načina kako osoba može smanjiti percipiranu nejednakost.

Prvo, može raditi manje ili tražiti veću plaću; drugo, može vršiti pritisak na druge zaposlenike da smanje svoja ulaganja ili da ishod tih ulaganja bude manji; treće, osoba može prekinuti radni odnos i tražiti posao u drugoj organizaciji te posljednje - osoba može promijeniti pogled na vlastita i tuđa ulaganja i vrijednost ishoda na način da mijenja osobe s kojima se uspoređuje (na primjer, ne razmišljati koliko zarađuje kolega u istoj organizaciji, nego usporediti sebe s time koliko zarađuje kolega iz srednje škole koji radi u manjoj organizaciji u slabije razvijenom dijelu države). Međutim, događa se i da ljudi krivo procjenjuju, odnosno, precjenjuju vlastiti doprinos ogranizaciji i nagrade koje primaju drugi, što je jedan od problema ove teorije. Razlike u razmjeni motiviraju pojedinca da te razlike smanji na način da optimizira svoja ulaganja i dobitke te time sačuva pozitivnu sliku o sebi.

Korištena literatura:

  • Nićin, N i Vasiljević, J. (2015). Procesne teorije motivacije. FBIM Transactions, 3(2), 75-80. Pribavljeno 4.6.2019. s adrese http://www.oalib.com/paper/3150450#.XPaNfnFoTIU
  • Tonković Grabovac, M. (2019). Motivacija za rad. (Powerpoint prezentacija s predavanja Psihologija rada održanog u ak. god. 2018/2019 na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu). Zagreb: Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, odsjek za psihologiju.

Autori: Magdalena Kolak i Tena Mijić