Teorija jednakosti teorija je 
motivacije koja polazi od stavke da se odnos između pojedinca i 
organizacije gleda kao odnos razmjene. Pojedinac u taj odnos ulaže svoje
 znanje i iskustvo, a organizacija mu to zauzvrat kompenzira na razne 
načine, primjerice plaćom. Ova teorija temelji se na načelu socijalne 
usporedbe u kojoj je stupanj motivacije i zadovoljstva poslom povezan s 
načinom na koji smatramo da smo pravedno tretirani u odnosnu na druge 
zaposlenike organizacije. U toj razmjeni nejednakost odnosa može 
osjetiti jedna ili druga strana (zaposlenik ili organizacija), a tvorac 
ove teorije, Adams, smatra da je to glavni pokretač različitog 
ponašanja.
Prema ovoj teoriji jednakosti, osjećaj za jednakost ili 
nejednakost ne proizlazi samo iz usporedbe s drugim zaposlenicima 
organizacije, već osjećaj nejednakosti može proizaći i ukoliko osobno 
smatramo da smo više uložili nego što nam je organizacija vratila nazad.
 Nejednakost može biti pozitivna – tada smo, primjerice, preplaćeni, te 
negativna, kada smo, suprotno tomu, potplaćeni. Postoje dva vida 
pravednosti u organizacijama : distributivna – tko dobiva što te 
proceduralna – postoje li definirane procedure prema kojoj netko nešto 
dobiva. Percipirana nejednakost može smanjiti radnu uspješnost, a 
postoji nekoliko načina kako osoba može smanjiti percipiranu 
nejednakost.
Prvo, može raditi manje ili tražiti veću plaću; drugo, može
 vršiti pritisak na druge zaposlenike da smanje svoja ulaganja ili da 
ishod tih ulaganja bude manji; treće, osoba može prekinuti radni odnos i
 tražiti posao u drugoj organizaciji te posljednje - osoba može 
promijeniti pogled na vlastita i tuđa ulaganja i vrijednost ishoda na 
način da mijenja osobe s kojima se uspoređuje (na primjer, ne 
razmišljati koliko zarađuje kolega u istoj organizaciji, nego usporediti
 sebe s time koliko zarađuje kolega iz srednje škole koji radi u manjoj 
organizaciji u slabije razvijenom dijelu države). Međutim, događa se i 
da ljudi krivo procjenjuju, odnosno, precjenjuju vlastiti doprinos 
ogranizaciji i nagrade koje primaju drugi, što je jedan od problema ove 
teorije. Razlike u razmjeni motiviraju pojedinca da te razlike smanji na
 način da optimizira svoja ulaganja i dobitke te time sačuva pozitivnu 
sliku o sebi.
Korištena literatura:
- Nićin, N i Vasiljević, J. (2015). Procesne teorije motivacije. FBIM Transactions, 3(2), 75-80. Pribavljeno 4.6.2019. s adrese http://www.oalib.com/paper/3150450#.XPaNfnFoTIU
 - Tonković Grabovac, M. (2019). Motivacija za rad. (Powerpoint prezentacija s predavanja Psihologija rada održanog u ak. god. 2018/2019 na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu). Zagreb: Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, odsjek za psihologiju.
 
Autori: Magdalena Kolak i Tena Mijić