Dorađivanje posla (eng. Job crafting)

Dorađivanje posla (eng. job crafting) je poseban oblik proaktivnog ponašanja u kojem zaposlenici iniciraju promjene u skladu s radnim zahtjevima i radnim resursima kako bi rad učinili smislenijim, zanimljivijim i zadovoljavajućim. Na konstrukt se može gledati iz dvije perspektive. Wrzesniewski i Dutton su koristili naziv job crafting za procese kojima se oblikuju poslovi. Prema njima, dorađivanje posla se sastoji od fizičkih i kognitivnih promjena koje pojedinac čini u radnim zadatcima ili odnosima na radnom mjestu. Zaposlenici mogu promijeniti kako se određeni zadatak izvršava, s kime i koliko često ulaze u interakciju i osobno značenje posla. Drugi model je JD-R model koji smatra da je job crafting promjene koje zaposlenik čini kako bi balansirao između zahtjeva i resursa posla te osobnih sposobnosti i potreba. Obje perspektive se fokusiraju na zaposlenike koji mijenjaju posao kako bi se bolje nosili s problemima i pronašli rješenja. Uvjeti poput autonomije i izazova na poslu mogu potaknuti dorađivanje posla. Češće se uključuju zaposlenici koji su proaktivni i usmjereni na napredovanje. Motivi koji potiču zaposlenike na dorađivanje posla su postizanje ciljeva, prilagođavanje posla osobi, zdravlje i motivacija. 

Često ovi procesi prolaze neopaženo od strane rukovoditelja. Ono što organizacije mogu omogućiti zaposlenicima kako bi započeli s dorađivanjem posla je stvoriti uvjete koji će potaknuti osobe na navedena ponašanja. Tako mogu povećati motivaciju zaposlenika, prilagoditi posao specifičnim grupama zaposlenika (stariji zaposlenici, roditelji, zaposlenici sa zdravstvenim problemima) te sa zaposlenicima proći kroz radionice o dorađivanju posla.

Dorađivanje posla može dovesti do mnogih pozitivnih ishoda poput više radne uspješnosti (vidi Radna uspješnost) i većeg zadovoljstva poslom (vidi Zadovoljstvo poslom). Zbog toga je ovaj koncept upravljanja organizacijom bitan u psihologiji rada.



Korištena literatura:


Autori: Nikolina Primorac i Izidora Vrebac