Osam faktora kompetencija

Kompetencije se mogu definirati kao ona ponašanja koja su nam sredstva za postizanje željenih ciljeva (vidi Kompetencije). Velikih osam kompetencija su dio hijerarhijskog modela “Big Eight” autora R. Kurza i D. Bartrama iz 2002. godine koji na dnu sadrži 110 komponenti kompetencija, zatim 20 dimenzija kompetencija i osam faktora kompetencija na vrhu. Tih velikih osam kompetencija odražava realne psihološke konstrukte koji su u osnovi tih kompetencija.

Kompetencije su  Vodstvo i odlučivanje u čijoj se podlozi nalazi motiv za moći, odnosno kontrolom te se očituje  u poduzimanju akcija, davanju naredbi i preuzimanju odgovornosti. Nadalje, Potpora i suradnja reflektira dimenziju ličnosti-ugodnost te se odnosi na podupiranje drugih i tretiranje tih istih s poštovanjem. Dimenzija ličnosti ekstraverzija u velikoj mjeri određuje kompetenciju Međusobno djelovanje i prezentiranje koja se odnosi na uspješno uvjeravanje drugih. Analiziranje  i interperetiranje koje u podlozi ima opću kognitivnu sposobnost se očituje u uspješnoj pismenoj komunikaciji i primjenjivanju svoje ekspertize. Kompetencija Stvaranje i konceptualizacija se bazira na dimenziji ličnosti-otvorenosti ka iskustvu i odnosi se na široko i strateško razmišljanje, Organiziranje i izvršavanje podupire dimenzija ličnosti-savjesnost i pokazuje se u praćenju uputa i procedura, planiranju unaprijed na organiziran način. Kompetencija Prilagođavanje i nošenje koja reflektira dimenziju emocionalne stabilnosti odražava se u uspješnom prilagođavanju i dobrom nošenju s preprekama i posljednja kompetencija Poduzetništvo i obavljanje u čijoj podlozi stoji potreba za postignućem se očituje u pojedinčevoj želji za traženjem mogućnosti za samorazvoj i napredovanjem u karijeri.

Sa znanjem o psihološkim konstruktima u podlozi određene kompetencije i poznavanjem samih kompetencija, selekcija zaposlenika bi se mogla unaprijediti na način da određivanjem potrebnih kompetencija u određenom poslu biramo zaposlenike koji posjeduju odgovarajuće razine psiholoških konstrukata, a samim time utječemo i na biranje zaposlenika s potrebnim kompetencijama.

Korištena literatura:

  • Kurz, R., i Bartram, D. (2002). Competency and individual performance: Modelling the world of work. Organizational effectiveness: The role of psychology, 227-255.
  • Landy, F.J. i Conte, J.M. (2012). Work in the 21st century: An introduction to industrial and organizational psychology (4th edition). Malden, MA: Blackwell Publishing.

Autori: Nikolina Primorac i Izidora Vrebac