Kompetencije su sastavnice
stručne osposobljenosti, kombinacije znanja, vještina i stavova potrebnih za
očitovanje radne aktivnosti i realizaciju radnih zadataka utemeljene na našim
sposobnostima i osobinama ličnosti. Oblikuju se tijekom obrazovanja, izobrazbe
i realne profesionalne prakse što ih čini ciljevima i ishodima obrazovnog
procesa. Razlikuju se od znanja, vještina i stavova u tome što su ujedinjeni
pod jedan pojam te se mjere u kontekstu organizacijskih ciljeva nasuprot
apstraktnih mjera, a nadalje od sposobnosti i osobina ličnosti po mogućnosti
razvijanja. Definiraju se i kao skup ponašanja, obično stečenih iskustvom, koji
je instrumentalan u postizanju određenih organizacijskih rezultata i ishoda.
Jedna od karakteristika kompetencija je što se razlikuju među pojednicima. Neistoznačan, već komplementaran pojam kompetentnosti, odnosi se na osobine koje
označava osposobljenost za obavljanje zadatka, aktivnosti i posla u skladu sa
zadanim standardom.
Kompetencije razvijamo:
- strukturiranim učenjem (radionice,
webinari, e-učenje, m-učenje, knjige, video sadržaji)
- učenjem od drugih
(povratna informacija, coaching, mentorstvo, dijeljenje znanja, platforme za
kolaboraciju)
- učenjem kroz iskustvo (primjenom znanja kroz nove projekte i
zadatke, akcijsko učenje, rješavanje problema, shadowing, rotacije).
Iskorištenost naučenog pri navedenim tehnikama raste od prve do zadnje
navedene.
Primjeri sastavnica kompetencija: savjesnost, sposobnost
rezoniranja, vještina rada u određenom računalnom programu, suradljivost, razna
tehnička i proceduralna znanja i sl.
Korištena literatura:
- strukturiranim učenjem (radionice, webinari, e-učenje, m-učenje, knjige, video sadržaji)
- učenjem od drugih (povratna informacija, coaching, mentorstvo, dijeljenje znanja, platforme za kolaboraciju)
- učenjem kroz iskustvo (primjenom znanja kroz nove projekte i zadatke, akcijsko učenje, rješavanje problema, shadowing, rotacije).
- Šverko, B. (2012). Ljudski potencijali: Usmjeravanje, odabir i osposobljavanje. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
- Landy, F.J. & Conte, J.M. (2012). Work in the 21st century: An introduction to industrial and organizational psychology (4th edition). Malden, MA: Blackwell Publishing
- Lombardo, Michael M; Eichinger, Robert W (1996). The Career Architect Development Planner (1st ed.). Minneapolis: Lominger
Autori: Ana Habdelić, Eva Kocman