Neizostavan dio interesa 
psihologije rada jest područje motivacije jer upravo ona, uz sposobnosti
 pojedinca te radne uvjete, određuje radni učinka zaposlenika. 
Motivacija za rad je složena pojava te zaposlenike mogu motivirati 
brojni različiti motivi i poticaju koji ne ovise samo o karakteristikama
 zaposlenika, već i samog posla te radnog okruženja (vidi Motivacija za rad). Postoje dvije osnovne vrste motivacijskih intervencija (tehnika) koje se dijele na materijalne i nematerijalne.
Materijalne kompenzacije 
Materijalna kompenzacija 
predstavlja sustav različitih oblika motiviranja koji se odnose na 
poboljšanje materijalnog položaja zaposlenika. Različite strategije koje
 obuhvaća možemo analizirati u vidu dvije veličine:
Stupanj izravnosti materijalnih dobiti
 – odnos pojedinca i materijalne dobiti koji se izražava izravnim 
financijskim dobicima te neizravnim financijskim dobicima koje 
zaposlenici ne primaju u obliku plaće
Razina i obuhvat organiziranja
 – obuhvaća niz strategija na temelju organizacijskih programa i 
politika koje vode postizanju ciljeva, te razlikujemo razinu pojednica i
 poduzeća
Tablica 1. Prikaz materijalnih kompenzacija 
 
IZRAVNE  MATERIJALNE KOMEPNZACIJE
 
NEIZRAVNE  MATERIJALNE KOMPENZACIJE
 
 
pojedinac 
- plaća
- bonusi i poticaji
- naknade za inovacije i poboljšice
- naknade za širenje znanja i fleksibilnost
- ostali poticaji (bonusi) 
- stipendije i školarine
- studijska putovanja
- specijalizacije
- plaćene odsutnosti i slobodni dani
-  poslovni automobil
- managerske benificije
 
 
poduzeće 
- bonusi vezani uz rezultate i dobitak organizacijske jedinice ili poduzeća
- udio u profitu
- udio u vlasništvu (distribucija dionica) 
- mirovinsko osiguranje
- zdravstvena zaštita
- nakande za nezaposlenost i obrazovanje
- godišnji odmori
- „božičnice“ i drugo
- skrb o djeci i starijima i dr. 
 
     
Izvor: Bahtijerević-Šiber, F., Management ljudskih potencijala, 1999. str. 614.
Nematerijalne kompenzacije
Nematerijalne kompenzacije predstavljaju skup motivacijskih 
strategija kojima se nastoje zaposlenicima zadovoljiti različite potrebe višeg 
reda, poput poštovanja, samopotvrđivanja, autonomije, itd. Razvijen je 
niz strategija:
Strategije usmjerene na posao nastoje isti učiniti zanimljivijim, raznolikijim i izazovnijim, a oblikovanje posla postiže se npr. rotacijom posla i proširivanjem posla.
Strategije usmjerene na menadžere od presudne su važnosti u motiviranju zaposlenika, komuniciranjem, usmjeravanjem i djelovanjem menadžera na ponašanja istih.
Stil vođenja je strategija direktno vezana uz karakteristike menadžera i menadžmenta, dok se participacija zaposlenih može vezati uz povećano sudjelovanje zaposlenih u odlučivanju, u oblikovanju i uvođenju promjena, u rješavanju problema, itd.
Strategije usmjerene na uvjete rada najčešće se 
tiču radnog vremena, poput fleksibilnog radnog vremena, fleksibilnog 
radnog mjesta, sažetog radnog tjedna, rada od kuće, uvjetovanog 
slobodnog vremena, itd.
Druge nematerijalne strategije su primjerice priznavanje uspjeha, povratna informacija i rad na organizacijskoj klimi i kulturi. 
Korištena literatura:
Tablica 1. Prikaz materijalnih kompenzacija 
IZRAVNE  MATERIJALNE KOMEPNZACIJE 
 | 
NEIZRAVNE  MATERIJALNE KOMPENZACIJE 
 | 
|
| pojedinac | - plaća - bonusi i poticaji - naknade za inovacije i poboljšice - naknade za širenje znanja i fleksibilnost - ostali poticaji (bonusi)  | 
- stipendije i školarine - studijska putovanja - specijalizacije - plaćene odsutnosti i slobodni dani - poslovni automobil - managerske benificije  | 
| poduzeće | - bonusi vezani uz rezultate i dobitak organizacijske jedinice ili poduzeća - udio u profitu - udio u vlasništvu (distribucija dionica)  | 
- mirovinsko osiguranje - zdravstvena zaštita - nakande za nezaposlenost i obrazovanje - godišnji odmori - „božičnice“ i drugo - skrb o djeci i starijima i dr.  | 
Izvor: Bahtijerević-Šiber, F., Management ljudskih potencijala, 1999. str. 614.
Nematerijalne kompenzacije
Nematerijalne kompenzacije predstavljaju skup motivacijskih strategija kojima se nastoje zaposlenicima zadovoljiti različite potrebe višeg reda, poput poštovanja, samopotvrđivanja, autonomije, itd. Razvijen je niz strategija:
Strategije usmjerene na posao nastoje isti učiniti zanimljivijim, raznolikijim i izazovnijim, a oblikovanje posla postiže se npr. rotacijom posla i proširivanjem posla.
Strategije usmjerene na menadžere od presudne su važnosti u motiviranju zaposlenika, komuniciranjem, usmjeravanjem i djelovanjem menadžera na ponašanja istih.
Stil vođenja je strategija direktno vezana uz karakteristike menadžera i menadžmenta, dok se participacija zaposlenih može vezati uz povećano sudjelovanje zaposlenih u odlučivanju, u oblikovanju i uvođenju promjena, u rješavanju problema, itd.
Strategije usmjerene na uvjete rada najčešće se tiču radnog vremena, poput fleksibilnog radnog vremena, fleksibilnog radnog mjesta, sažetog radnog tjedna, rada od kuće, uvjetovanog slobodnog vremena, itd.
Druge nematerijalne strategije su primjerice priznavanje uspjeha, povratna informacija i rad na organizacijskoj klimi i kulturi. 
Korištena literatura:
- Bahtijarević-Šiber, F. (1999). Management ljudskih potencijala. Zagreb: Golden Marketing.
 - Buntak, K., Drožđek, I., & Kovačić, R. (2013). Nematerijalna motivacija u funkciji upravljanja ljudskim potencijalima. Tehnički glasnik, 7(2), 213-219.
 
Autori: Zrinka Gluhak i Irma Gračić