Motivacija za rad

Motivacija je stanje u kojem smo „iznutra“  pobuđeni nekim porivima, težnjama, željama, i motivima, a usmjerena je na postizanje nekog cilja koji izvana djeluje kao poticaj na ponašanje. Laički rečeno motivacija je pokretačka sila u pojedincu, koja može biti pozitivna ili negativna, a opisuje se izrazima motiv, svrha i razlog. Misli i akcije pojedinca odraz su njegovih potreba i ciljeva koje se stalno razvijaju i mijenjaju. Motivacija i zadovoljstvo zaposlenika, vrednovanje rada i nagrađivanje radnog učinka su ključna područja zanimanja upravljanja ljudskim potencijalima jer jedino izgradnjom dobrog motivacijskog sustava organizacija može postići kratkoročnu, dugoročnu i projektnu uspješnost.

U organizacijama koje nemaju dobro razvijenu strategiju motiviranja i nagrađivanja radnika vlada loša radna atmosfera, nedostaje odgovornosti i povjerenja, zaposlenici se loše osjećaju pa dolazi do stagnacije i nezadovoljstva, a time i do neuspješnosti organizacije. Upravo zbog toga se danas organizacije okreću stimuliranju zaposlenika kako bi potakli stvaralaštvo, veće rezultate, veću odgovornost i obaveze. Time postižu punu angažiranost zaposlenih što podiže ekonomičnost, proizvodnost i efikasnost rada. Dvije velike kategorije motivacije su materijalna i nematerijalna. Najstariji i najpoticajniji materijalni način motiviranja radnika je novac (plaća), koji je vezan više uz ekstrinzičnu motivaciju. S druge strane,  nematerijalni načini poput priznavanja uspjeha, dobre socijalne te kulturne klime su u organizaciji puno efikasniji i više vezani uz intrinzičnu motivaciju.
Nadalje, postoje razne teorije o motivaciji koje pokušavaju objasniti što pokreće ljudsko ponašanje te zašto ljudi ustraju u tom ponašanju. Te su teorije usmjerene na to da objasne zašto ljudi prihvaćaju neke faktore kao što su plaća, napredovanje, benefiti i sigurnost posla, a odbacuju druge, tj. što je u podlozi ljudske motivacije, njihovih težnji, želja i ciljeva.

Tri su osnovne kategorije teorija motivacije od kojih se prva odnosi na hijerarhijske potrebe nižeg i višeg reda, odnosno zadovoljenje potreba nižeg reda je nužno da bi se pojedinci mogli usredotočiti na zadovoljenje potreba višeg reda. U modernom svijetu rada većina pojedinaca ima zadovoljene potrebe nižeg reda te se organizacije usredotočuju na zadovoljavanje potreba kao što su osobni rast i razvoj. Druge dvije teorije naglašavaju važnost i utjecaj okruženja na ponašanje i reagiranje pojedinca te što pojedinac želi, odnosno njegove potrebe za moći, afilijacijom i postignućem. Bez obzira  na teorije, motivirani ljudi će ulagati više napora u svoj rad od onih koji nisu te time više pridonijeti organizacijama i svojem zadovoljstvu na poslu.

Korištena literatura:

  • Buntak, K., Drožđek, I., & Kovačić, R. (2013). Materijalna motivacija u funkciji upravljanja ljudskim potencijalima. Tehnički glasnik7(1), 56-63.
  • Buntak, K., Drožđek, I., & Kovačić, R. (2013). Nematerijalna motivacija u funkciji upravljanja ljudskim potencijalima. Tehnički glasnik7(2), 213-219.
  • Jambrek, I., & Penić, I. I. (2008). Upravljanje ljudskim potencijalima u poduzećima–ljudski faktor, motivacija zaposlenika kao najvažniji čimbenici uspješnosti poslovanja poduzeća. Zbornik Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci29(2), 1181-1206.

Autori: Marijana Čagalj, Vana Petrić