Vestibularna izobrazba jedan je od načina osposobljavanja i usavršavanja radnika na simuliranom mjestu rada. Provodi se u posebnoj prostoriji izvan samog pogona koju se naziva radionica za izobrazbu, a osoblje kroz izobrazbu vode kvalificirani instruktori. U tim prostorijama postave se svi alati i strojevi potpuno identični onima u stvarnom pogonu te se teži da uvjeti i okolnosti rada čim je više moguće prisliče onima na pravom radnom mjestu. Pozitivne strane radionice za izobrazbu jesu izostanak žurbe i buke koje stvaraju pritisak novim radnicima u pogonu, mogućnost individualne prilagodbe brzine strojeva razini postignute vještine radnika te mogućnost korištenja audio-vizualnih pomagala. Negativne strane radionica za izobrazbu uključuju visoke troškove za poslodavca. Osim što je potrebno osigurati prostoriju u kojoj će se izobrazba odvijati te omogućiti radniku da ga se obučava na identičnoj opremi kakva se koristi u realnoj praksi, za vrijeme osposobljavanja radnik ne pridonosi izravno proizvodnji.
Vestibularna izobrazba jedna je od mogućnosti simulacijske obuke. Simulacijska obuka odnosi se na bilo koju sintetičku praksu koja se stvara da bi se prenijele kompetencije (stavovi, znanja, vještine) koje će poboljšati rad zaposlenika. Korištenje simulacijske izobrazbe posebno je korisno kad je izobrazbu na stvarnom mjestu rada opasno, teško ili skupo provoditi. Primjer njezinog korištenja jest osposobljavanje radnika za upravljanje avionom, brodom ili svemirskim letjelicama, odnosno, izobrazba ljudi koji će upravljati složenim tehničkim sustavima. Tako su najpoznatiji simulacijski sustavi za izobrazbu simulatori vožnje i simulatori letenja, a koristi ih se i pri obučavanju radnika koji će upravljati nuklearnim elektranama ili industrijskim procesnim postrojenjima u simuliranim normalnim i izvanrednim okolnostima.
Korištena literatura:
- Salas, E., Wildman, J. L. i Piccolo, R. F. (2009). Using simulation-based training to enhance management education. Academy of Management Learning & Education, 8(4), 559-573.
- Šverko, B. (2012). Ljudski potencijali: usmjeravanje, odabir i osposobljavanje. Zagreb: Hrvatska Sveučilišna Naklada.
Autori: Antica Mimica i Matea Roglić