Učenje odraslih

Današnje tržište rada traži cjeloživotne učenike, osobe koje preuzimaju odgovornost za svoj napredak i spremne su uložiti vrijeme i trud u kontinuirani proces učenja (Jukić i Ringel, 2013). Učenje u odrasloj dobi karakterizira poseban pristup zbog raznih obaveza, kako obiteljskih, tako poslovnih, koje nameću socijalne uloge. Zbog toga se ono uvelike razlikuje od onog dječjeg (Šverko, 2012). Tako Knowles, Holton i Swanson (2005, prema Šverko, 2012) navode četiri najvažnije karakteristike učenja u ovoj dobi. To su: realna potreba za znanjem, naglasak na samousmjeravanju, potreba da se uvaže vlastita iskustva i utilitarna usmjerenost pri čemu se naglašava da su ove karakteristike izuzetno važne prilikom planiranja obrazovnih programa radnika ili osmišljavanja novih načina osposobljavanja osoblja.

Prva karakteristika, odnosno realna potreba za znanjem tako predstavlja osviještenu potrebu za razumijevanjem zašto nešto učimo i čemu će to kasnije poslužiti dok se  naglasak na samousmjeravanju odnosi na potrebu odraslih ljudi za donošenjem vlastitih odluka o učenju te planiranju i vrednovanju obrazovnog programa pri čemu je bitno naglasiti važnost samostalnog usmjeravanja koje odraslima daje mogućnost da vide sebe kao odgovorne osobe s aktivnom ulogom učenju što rezultira boljim učenjem i pamćenjem.

Sljedeće je potreba uvažavanja vlastitih iskustava koja obogaćuje novo učenje kada su u učenju korištene metode iskustvenog poučavanja, točnije, metode rasprave i igranje igara.

Posljednja važna karakteristika je utilitarna usmjerenost koja predstavlja spremnost na ulaganje napora u situacijama kada je ono što uče, pojedincima važno u njihovom poslu i svakodnevnom životu pri čemu je bitno naglasiti važnost podučavanja vještinama koje su odraslima zaista korisne i neposredno primjenjive.

Pokazano je da cjeloživotno učenje predstavlja jednu od ključnih individualnih razlika koje se tiču kvalitete života, subjektivne dobrobiti i mentalnog zdravlja uopće zbog čega se ovakav oblik učenja može samo podržati (Maksimović, 2012).

Korištena literatura:

  • Maksimović, M. (2012). Teorije učenja i odnosi moći u obrazovanju odraslih. Andragoške studije1, 37-62.
  • Jukić, R., i Ringel, J. (2013). Učenje–put ka budućnosti. Andragoški glasnik: Glasilo Hrvatskog andragoškog društva17(1.(30)), 25-34.
  • Šverko, B. (2012). Ljudski potencijali. Usmjeravnje, odabir i osposobljavanje.

Autori: Lorena Franc, Lucija Lončar