Model karakteristika posla je 
teorija zasnovana na ideji da su poslovni zadaci ključni motivatori 
zaposlenika. Tako na primjer dosadni i monotoni zadaci mogu negativno 
utjecati na motivaciju zaposlenika, dok zathjevni zadaci, posebno oni u 
kojima se zaposlenik ima priliku iskazati, mogu pozitivno djelovati na 
motivaciju. Prema Hackmanu i Oldhamu, motivacijski potencijal svakog 
posla ovisi o 3 ključna psihološka stanja: doživljenoj smislenosti 
posla, doživljenoj odgovornosti na poslu te poznavanju rezultata. Na ova
 stanja direktno utječju 5 temeljnih dimenzija posla poput raznolikosti 
vještina, identiteta zadatka, značajnosti zadatka, autonomije te 
povratne informacije. Prema formuli indeksa motivacije, da bi zaposlenik
 doživio visok motivacijski potencijal mora imati visoku autonomiju 
posla te povratne informacije. Ostale dimenzije mogu se kompenzirati 
ukoliko je jedna od dimenzija izražena.
Prema ovom modelu, jedini način da se dođe do željenih pozitivnih 
ishoda je da zaposlenik iskusi sva 3 ključna psihološka stanja, a jedini
 način za to je da posao posjeduje željene značajke. Doživljena 
smislenost posla ovisi o raznolikosti vještina, identiteta zadatka te 
značajnosti zadatka. Posao ne samo da bi trebao zahtjevati raznolikost 
vještina, već i prikladan broj te prikladne vještine. Što se tiče 
identiteta zadatka, zaposlenik će se više ponositi svojim radom ukoliko 
se u potupunosti mogu poistovjetiti s njim. Nadalje, zadatak mora biti i
 značajan na način da nije koristan samo za njega, već i za njegovu 
kompaniju, kolege ili društvo. Stanje doživljene odgovornosti ovisno je o
 razini autonomije koju zaposlenik ima. Više autonomije omogućava 
zaposleniku vođenje radnih zadataka na način za koji misli da je 
najbolji te samim time na sebe stavlja odgovornost. Posljednje 
psihološko stanje, ono poznavanja ishoda, bitno je jer omogućava radniku
 da bude svjestan svojih uspjeha i neuspjeha te da uči iz svojih 
grešaka.
Konačno, ovaj model predviđa da ukoliko su zadovoljena ova psihološka
 stanja, tada će doći do pozitvnih ishoda poput visoke radne motivacije,
 visoke radne uspješnosti, visokog zadovoljstva poslom te male stope 
izostanka i napuštanja organizacije. Model karakteristika posla može se 
praktično primjeniti u organizacijama i to na nekoliko načina: 1. 
guranjem zadataka na što niže razine organizacije jer se time stvara 
autonomija zaposlenika; 2. rotacijom radnih zadataka jer se time 
zahtjeva veća raznolikost vještina, a posebno može utjecati na 
doživljenu smislenost zadataka ako radnik shvati kako njegov rad utječe 
na cjelinu; 3. podijelom zadataka grupama jer dovodi do mogućnosti 
sagledavanja šire slike što djeluje na identitet zadatka; 4. dovođenjem 
zaposlenika u kontakt s korisnicima usluge što dovodi do razumijevanja 
značajnosti zadatka.
Korištena literatura:
- Faturochman. The Job Characteristics Theory: A Review, Bulletin Psikologi, 5(2), 1997.
 - Hackman, J. R. & Oldham, G. R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60(2), 159-170.
 - Hackman, J. R. & Oldham, G. R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory. Organizational Behavior and Human Performance, 16, 250-279.
 - Tonković Grabovac, M. (2019). Motivacija za rad. (Powerpoint prezentacija s predavanja kolegija Psihologija rada održanog u akademskoj godini 2018./2019. na Odsjeku za psihologiju Hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu). Zagreb: Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za psihologiju.
 
Autori: Paula Kraus i Ljubomir Prvan