Model karakteristika posla

Model karakteristika posla je teorija zasnovana na ideji da su poslovni zadaci ključni motivatori zaposlenika. Tako na primjer dosadni i monotoni zadaci mogu negativno utjecati na motivaciju zaposlenika, dok zathjevni zadaci, posebno oni u kojima se zaposlenik ima priliku iskazati, mogu pozitivno djelovati na motivaciju. Prema Hackmanu i Oldhamu, motivacijski potencijal svakog posla ovisi o 3 ključna psihološka stanja: doživljenoj smislenosti posla, doživljenoj odgovornosti na poslu te poznavanju rezultata. Na ova stanja direktno utječju 5 temeljnih dimenzija posla poput raznolikosti vještina, identiteta zadatka, značajnosti zadatka, autonomije te povratne informacije. Prema formuli indeksa motivacije, da bi zaposlenik doživio visok motivacijski potencijal mora imati visoku autonomiju posla te povratne informacije. Ostale dimenzije mogu se kompenzirati ukoliko je jedna od dimenzija izražena.

Prema ovom modelu, jedini način da se dođe do željenih pozitivnih ishoda je da zaposlenik iskusi sva 3 ključna psihološka stanja, a jedini način za to je da posao posjeduje željene značajke. Doživljena smislenost posla ovisi o raznolikosti vještina, identiteta zadatka te značajnosti zadatka. Posao ne samo da bi trebao zahtjevati raznolikost vještina, već i prikladan broj te prikladne vještine. Što se tiče identiteta zadatka, zaposlenik će se više ponositi svojim radom ukoliko se u potupunosti mogu poistovjetiti s njim. Nadalje, zadatak mora biti i značajan na način da nije koristan samo za njega, već i za njegovu kompaniju, kolege ili društvo. Stanje doživljene odgovornosti ovisno je o razini autonomije koju zaposlenik ima. Više autonomije omogućava zaposleniku vođenje radnih zadataka na način za koji misli da je najbolji te samim time na sebe stavlja odgovornost. Posljednje psihološko stanje, ono poznavanja ishoda, bitno je jer omogućava radniku da bude svjestan svojih uspjeha i neuspjeha te da uči iz svojih grešaka.

Konačno, ovaj model predviđa da ukoliko su zadovoljena ova psihološka stanja, tada će doći do pozitvnih ishoda poput visoke radne motivacije, visoke radne uspješnosti, visokog zadovoljstva poslom te male stope izostanka i napuštanja organizacije. Model karakteristika posla može se praktično primjeniti u organizacijama i to na nekoliko načina: 1. guranjem zadataka na što niže razine organizacije jer se time stvara autonomija zaposlenika; 2. rotacijom radnih zadataka jer se time zahtjeva veća raznolikost vještina, a posebno može utjecati na doživljenu smislenost zadataka ako radnik shvati kako njegov rad utječe na cjelinu; 3. podijelom zadataka grupama jer dovodi do mogućnosti sagledavanja šire slike što djeluje na identitet zadatka; 4. dovođenjem zaposlenika u kontakt s korisnicima usluge što dovodi do razumijevanja značajnosti zadatka.


Korištena literatura:

  • Faturochman. The Job Characteristics Theory: A Review, Bulletin Psikologi, 5(2), 1997.
  • Hackman, J. R. & Oldham, G. R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60(2), 159-170.
  • Hackman, J. R. & Oldham, G. R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory. Organizational Behavior and Human Performance, 16, 250-279.
  • Tonković Grabovac, M. (2019). Motivacija za rad. (Powerpoint prezentacija s predavanja kolegija Psihologija rada održanog u akademskoj godini 2018./2019. na Odsjeku za psihologiju Hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu). Zagreb: Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za psihologiju.


Autori: Paula Kraus i Ljubomir Prvan