Transfer učenja je pojava pri
kojoj se već naučena znanja, vještine i stavovi uspješno koriste u
drugoj, novoj situaciji. U ovom slučaju govori se o pozitivnom transferu
– iskustvo stečeno u jednoj situaciji pospješuje ponašanje u drugoj. S
druge strane, kod negativnog transfera, učenje u jednoj situaciji
otežava ponašanje i učenje u drugoj. Negativan transfer također se
naziva interferencija.
Osim pozitivnog i negativnog, neki autori zalažu se za horizontalni i
vertikalni transfer učenja. Horizontalni transfer je prijenos u
različitim okruženjima i kontekstima na istoj razini organizacije, dok
je vertikalni transfer prijenos na različite razine organizacije i bavi
se vezom između pojedinačnih ishoda obuke i ishoda obuke na višim
razinama, kao što su timovi i odjeli.
U kontekstu profesionalnog obrazovanja ključan je transfer znanja,
vještina i stavova stečenih profesionalnim usavršavanjem na primjenu
istih u praksi. Transfer učenja je neupitan kada se izobrazba provodi
na samom radnom mjestu uz obavljanje realnih radnih aktivnosti, no
upitno je prenošenje vještina iz simuliranih radnih uvjeta i izvan
radnog mjesta. Psihologijska teorija zajedničkih elemenata naglašava da
je bitno sadržaj aktivnosti i okolnosti izobrazbe organizirati što je
sličnije moguće realnom poslu na način da imaju što više identičnih
komponenti.
Za uspješan transfer učenja važna je organizacijska klima –
organizacijska klima koja potiče i nagrađuje primjenu znanja dovodi do
većeg primjenjivanja naučenog u praksi. Karakteristike organizacijske
klime koja omogućava pozitivan transfer učenja su: socijalizacija koja
se zalaže za važnost obuke, kultura kontinuiranog učenja, adekvatna
podrška kolega i nadređenih, prilike za korištenje novih vještina,
pristup opremi ili sredstvima koji su ključni za transfer, adekvatni
radni uvjeti i redovita povratna informacija te pozitivno potkrepljenje
za napredak.
Korištena literatura:
- Kozlowski, S. W. J., Brown, K. G., Weissbein, D. A., Cannon-Bowers, J. A., & Salas, E. (2000). A multilevel approach to training effectiveness: Enhancing horizontal and vertical transfer. Iz Klein, K. J. i Kozlowski, S. W. J. (ur.), Multilevel theory, research and methods in organizations: Foundations, extensions, and new directions. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Landy, F.J. & Conte, J.M. (2012). Work in the 21st century: An introduction to industrial and organizational psychology. Malden, MA: Blackwell Publishing.
- Šverko, B. (2012). Ljudski potencijali: Usmjeravanje, odabir i osposobljavanje. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
Autori: Mateja Novak i Tea Peršin