Transfer učenja

Transfer učenja je pojava pri kojoj se već naučena znanja, vještine i stavovi uspješno koriste u drugoj, novoj situaciji. U ovom slučaju govori se o pozitivnom transferu – iskustvo stečeno u jednoj situaciji pospješuje ponašanje u drugoj. S druge strane, kod negativnog transfera, učenje u jednoj situaciji otežava ponašanje i učenje u drugoj. Negativan transfer također se naziva interferencija.
Osim pozitivnog i negativnog, neki autori zalažu se za horizontalni i vertikalni transfer učenja. Horizontalni transfer je prijenos u različitim okruženjima i kontekstima na istoj razini organizacije, dok je vertikalni transfer prijenos na različite razine organizacije i bavi se vezom između pojedinačnih ishoda obuke i ishoda obuke na višim razinama, kao što su timovi i odjeli.

U kontekstu profesionalnog obrazovanja ključan je transfer znanja, vještina i stavova stečenih profesionalnim usavršavanjem na primjenu istih u praksi.  Transfer učenja je neupitan kada se izobrazba provodi na samom radnom mjestu uz obavljanje realnih radnih aktivnosti, no upitno je prenošenje vještina iz simuliranih radnih uvjeta i izvan radnog mjesta. Psihologijska teorija zajedničkih elemenata naglašava da je bitno sadržaj aktivnosti i okolnosti izobrazbe organizirati što je sličnije moguće realnom poslu na način da imaju što više identičnih komponenti.

Za uspješan transfer učenja važna je organizacijska klima – organizacijska klima koja potiče i nagrađuje primjenu znanja dovodi do većeg primjenjivanja naučenog u praksi. Karakteristike organizacijske klime koja omogućava pozitivan transfer učenja su: socijalizacija koja se zalaže za važnost obuke, kultura kontinuiranog učenja, adekvatna podrška kolega i nadređenih, prilike za korištenje novih vještina, pristup opremi ili sredstvima koji su ključni za transfer, adekvatni radni uvjeti i redovita povratna informacija te pozitivno potkrepljenje za napredak.

Korištena literatura:

  • Kozlowski, S. W. J., Brown, K. G., Weissbein, D. A., Cannon-Bowers, J. A., & Salas, E. (2000). A multilevel approach to training effectiveness: Enhancing horizontal and vertical transfer. Iz Klein, K. J. i Kozlowski, S. W. J. (ur.), Multilevel theory, research and methods in organizations: Foundations, extensions, and new directions. San Francisco, CA: Jossey-Bass. 
  • Landy, F.J. & Conte, J.M. (2012). Work in the 21st century: An introduction to industrial and organizational psychology. Malden, MA: Blackwell Publishing.
  • Šverko, B. (2012). Ljudski potencijali: Usmjeravanje, odabir i osposobljavanje. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Autori: Mateja Novak i Tea Peršin