Prije primjene samog obrazovnog procesa, potrebno je utvrditi kojim 
zaposlenicima je potrebna koja vrsta osposobljavanja i kako ono može 
doprinijeti ostvarenju organizacijskih ciljeva. Resursi svake 
organizacije su ograničeni, stoga je prije samog provođenja potrebno 
precizno procijeniti obrazovne potrebe i utvrditi na koji način 
maksimalno poboljšati radni učinak zaposlenika. Procjena obrazovnih 
potreba obično se sastoji od 3 koraka: analize organizacije, analize 
radne djelatnosti i analize osoblja.
Analiza organizacije istražuje organizacijske ciljeve 
(kratkoročne i dugoročne), organizaciji dostupne resurse te 
karakteristike radne okoline u vidu klime i kulture. Sve su to 
pokazatelji obrazovnih potreba zaposlenika, a same analize obuhvaćaju 
sistematske procjene menadžera, kolega u timu i tehnološke podrške. Na 
razini analize organizacije potrebno je njegovati pozitivne stavove 
prema usavršavanju, kako bi se osigurala motivacija zaposlenika za 
ozbiljno pristupanje obrazovnom procesu i samim time isplativost 
provedbe.
Sljedeći korak je analiza radne djelatnosti, čiji cilj 
je utvrditi što zaposlenike čini uspješnima u specifičnim radnim 
zadacima, na način da se procjene znanja i vještine koje bi takvi 
zaposlenici trebali imati. Analiza radne djelatnosti provodi se u tri 
koraka, pri čemu je prvi korak utvrditi sve radne zadatke i njihove 
karakteristike (što, kako i zašto zaposlenik radi), sljedeći korak je 
grupiranje srodnih zadataka na temelju njihovih obilježja, a treći korak
 se odnosi na procjenu kritičnih znanja i vještina koje je potrebno 
usvojiti da bi se zadaci uspješno obavili. Rezultat analize radne 
djelatnosti je osmisliti obrazovni proces, koji bi osigurao optimalno 
rezultate.
Analiza osoblja, posljednji korak procjene obrazovnih 
potreba, služi utvrđivanju s koliko radnih vještina i znanja već 
raspolažu i koja im eventualno nedostaju. Pri tome, nije lako 
procijeniti već stečene razine vještina i znanja, međutim to se može 
učiniti različitim metodama i izvorima informacija, od kojih su 
najpoznatije procjene ponašanja i radne uspješnosti, opažanje radne 
djelatnosti, testovi znanja, standardizirane radne kušnje i simulatori.
Korištena literatura:
- Landy, F. J. i Conte, J. M. (2012). Work in the 21st century: An introduction to industrial and organizational psychology (4th edition). Malden, MA: Blackwell Publishing.
 - Šverko, B. (2012). Ljudski potencijali: Usmjeravanje, odabir i osposobljavanje. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
 
Autori: Jana Kasapović i Dora Mikić