Procjena obrazovnih potreba u organizacijama

Prije primjene samog obrazovnog procesa, potrebno je utvrditi kojim zaposlenicima je potrebna koja vrsta osposobljavanja i kako ono može doprinijeti ostvarenju organizacijskih ciljeva. Resursi svake organizacije su ograničeni, stoga je prije samog provođenja potrebno precizno procijeniti obrazovne potrebe i utvrditi na koji način maksimalno poboljšati radni učinak zaposlenika. Procjena obrazovnih potreba obično se sastoji od 3 koraka: analize organizacije, analize radne djelatnosti i analize osoblja.

Analiza organizacije istražuje organizacijske ciljeve (kratkoročne i dugoročne), organizaciji dostupne resurse te karakteristike radne okoline u vidu klime i kulture. Sve su to pokazatelji obrazovnih potreba zaposlenika, a same analize obuhvaćaju sistematske procjene menadžera, kolega u timu i tehnološke podrške. Na razini analize organizacije potrebno je njegovati pozitivne stavove prema usavršavanju, kako bi se osigurala motivacija zaposlenika za ozbiljno pristupanje obrazovnom procesu i samim time isplativost provedbe.

Sljedeći korak je analiza radne djelatnosti, čiji cilj je utvrditi što zaposlenike čini uspješnima u specifičnim radnim zadacima, na način da se procjene znanja i vještine koje bi takvi zaposlenici trebali imati. Analiza radne djelatnosti provodi se u tri koraka, pri čemu je prvi korak utvrditi sve radne zadatke i njihove karakteristike (što, kako i zašto zaposlenik radi), sljedeći korak je grupiranje srodnih zadataka na temelju njihovih obilježja, a treći korak se odnosi na procjenu kritičnih znanja i vještina koje je potrebno usvojiti da bi se zadaci uspješno obavili. Rezultat analize radne djelatnosti je osmisliti obrazovni proces, koji bi osigurao optimalno rezultate.

Analiza osoblja, posljednji korak procjene obrazovnih potreba, služi utvrđivanju s koliko radnih vještina i znanja već raspolažu i koja im eventualno nedostaju. Pri tome, nije lako procijeniti već stečene razine vještina i znanja, međutim to se može učiniti različitim metodama i izvorima informacija, od kojih su najpoznatije procjene ponašanja i radne uspješnosti, opažanje radne djelatnosti, testovi znanja, standardizirane radne kušnje i simulatori.


Korištena literatura:

  • Landy, F. J. i Conte, J. M. (2012). Work in the 21st century: An introduction to industrial and organizational psychology (4th edition). Malden, MA: Blackwell Publishing.
  • Šverko, B. (2012). Ljudski potencijali: Usmjeravanje, odabir i osposobljavanje. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Autori: Jana Kasapović i Dora Mikić