Teorija samoodređenja

Teorija samoodređenja je makroteorija ljudske motivacije koju su razvili Edward Deci i Richard Ryan 1985. godine. Temelji se na motivaciji, razvoju i ljudskoj dobrobiti i predstavlja proširenje teorije o intrinzičnoj i ekstrinzičnoj motivaciji. Utvrđeno je da se razlikovanjem motivacije može bolje predvidjeti mentalno zdravlje, kreativno rješavanje problema i konceptualno učenje, stoga je konceptualiziran kontinuum samoodređenja koji se odnosi na percipirano mjesto uzročnosti. Glavni konstrukti su amotivacija te autonomna i kontrolirajuća motivacija. Teorija razlikuje motivaciju s obzirom na stupanj autonomije na način da su neka ponašanja potpuno slobodna i autonomna nasuprot ponašanjima koja su pod niskim stupnjem autonomije, odnosno kontrolirajuća.

Autonomna i kontrolirajuća motivacija suprotnost su amotivaciji, koja podrazumijeva izostanak namjere i motivacije.  Kontrolirajuća motivacija podrazumijeva određeni pritisak ili poticaj te uključuje ekstrinzičnu motivaciju koja je regulirana kaznama i nagradama, i introjekciju, odnosno regulaciju ponašanja koja je djelomično internalizirana, primjerice izbjegavanjem srama ili očuvanjem samopoštovanja. Autonomna motivacija uključuje oblik ekstrinzične motivacije koja proizlazi iz osobnih vrijednosti pri čemu se pojedinac poistovjećuje s vrijednostima aktivnosti, primjerice dijeli osjećaj važnosti određenih vrijednosti s organizacijom, i intrinzičnu motivaciju prema kojoj aktivnost sama po sebi pruža zadovoljstvo.

U svojim istraživanjima, autori su također utvrdili tri važne psihološke potrebe koje su se dosljedno pojavljivale, a to su potreba za autonomijom, potreba za kompetencijom te potreba za društvenom povezanosti. Potreba za autonomijom odnosi se na osjećaj osobne kontrole i mogućnosti izbora, potreba za kompetencijom podrazumijeva osjećaj sposobnosti i mogućnosti utjecaja na okolinu, a potreba za povezanošću s drugim ljudima tiče se uspostavljanja zadovoljavajućih interpersonalnih odnosa. Teorija samoodređenja pretpostavlja da njihovo zadovoljenje doprinosi autonomnoj motivaciji, uspješnosti i općoj dobrobiti. Istraživanja motivacije u sklopu ove teorije na području psihologije rada usmjerena su na su razvoj koncepata koji vode stvaranje pozitivnih uvjeta za rad putem pravilnika i radne okoline, primjerice putem promišljenog programa nagrađivanja i kompenzacija ili osjećaja svrhovitosti posla koji se obavlja. Nastoji se potaknuti motivacija unutar zaposlenika kroz osjećaj autonomije i kompetentnosti s ciljem povećanja angažiranosti, zadovoljstva poslom i produktivosti. 

Korištena literatura:

  • Deci, E. L., i Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian psychology/Psychologie canadienne, 49(3), 182.
  • Gagné, M., i Deci, E. L. (2005). Self‐determination theory and work motivation. Journal of Organizational behavior, 26(4), 331-362.
  • Rigby, C. S., i Ryan, R. M. (2018). Self-Determination Theory in Human Resource Development: New Directions and Practical Considerations. Advances in Developing Human Resources, 20(2), 133–147. https://doi.org/10.1177/1523422318756954
  • Ryan, R. M., i Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68.

Autori: Nera Blagdan i Ela Gazivoda