Vrednovanje u kontekstu obrazovnog procesa je proces utvrđivanja stupnja postignuća ciljeva obrazovanja i odgoja te utvrđivanja čimbenika odgovornih za postignute ishode i učinke odgoja i obrazovanja (Pastuović, 1999, prema Rajić, 2013). Evaluacija obrazovnog procesa korisna je i za polaznike i za obrazovnu instituciju koja pruža usluge obrazovanja – evaluacija pruža osnovu za prilagođavanjem programa potrebama polaznika, osigurava standard obrazovnog sustava, te pruža povratnu informaciju polaznicima (Rajić, 2013).
Evaluacija obrazovnog procesa vrlo je kompleksan proces, te sukladno tome postoji mnogo različitih pristupa samoj evaluaciji. Neki od različitih oblika vrednovanja obrazovnog procesa su vanjsko, unutarnje, sumativno i formativno, dok su neke od najčešćih metode pismeno i usmeno vrednovanje, portfolio, vršnjačka evaluacija i samoevaluacija (Rajić, 2013). Zbog različitih oblika i metoda vrednovanja u evaluaciju obrazovnog procesa mogu biti uključeni ljudi na različitim pozicijama – od psihologa i pedagoga do profesora i samih učenika/polaznika.
Činjenica je ja u današnjem društvu ljudi provode dobar dio svog života u školskom sustavu. Upravo je zbog tako dugotrajne i široke uključenosti obrazovnog sustava potrebna redovita i kvalitetna evaluacija obrazovnog procesa. Neki od zadatka evaluacije obrazovnog procesa su pomoć pri odabiru skale školskih ocjena, pomoć pri sintetičkom i analitičkom praćenju i ocjenjivanju učenika/polaznika, rad na kooperativnosti, kompetitivnosti i selektivnosti škole/obrazovne institucije te pomoć u prilagodbi programa polaznicima (na primjer djeci s posebnim potrebama u osnovnim školama) (Matijević, 2005).
Zaključno, s obzirom na sve veći broj godina koje ljudi provode u obrazovanju, te visoku važnost visokokvalitetnog obrazovanja, evaluacija obrazovnog procesa poprima na važnosti, te samim time raste potreba za kvalitetnim metodama evaluacija obrazovnog procesa. Tu svoju ulogu zasigurno igraju i psiholozi, koji su još uvijek nedovoljno zastupljeni u evaluacijama obrazovnih procesa.
Korištena literatura
- Matijević, M. (2005). Evaluacija u odgoju i obrazovanju. Pedagogijska istraživanja, 2(2), 279-297.
- Rajić, V. (2013). Vrednovanje obrazovnih/odgojnih postignuća u obrazovanju odraslih. Andragoški glasnik: Glasilo Hrvatskog andragoškog društva, 17(2.(31)), 117-124.
Autori: Leon Aleksić i Dajana Alić