EPR teorija motivacije teorija je
trostupanjske hijerarhije američkog psihologa Claytona P. Alderfera.
Teorija je modifikacija Maslowljeve teorije o hijerarhiji potreba.
Sastoji se od samo tri kategorije potreba koje motiviraju pojedinca na
akciju: na prvoj razini nalaze se egzistencijalne potrebe (fiziološke potrebe i sigurnost), na drugoj razini nalaze se potrebe za pripadnosti (potreba za ljubavi i pripadanjem te eksternalnim poštovanjem) i na trećoj razini potrebe za rastom
i razvojem. Iz toga slijedi skraćeni naziv EPR. Egzistencijalne
potrebe prve su od tri temeljne kategorije motivacije, a odnose se na
različite oblike materijalnih i fizioloških želja među kojima su
fiziološke potrebe te faktori koji su u funkciji njihova zadovoljavanja
kao što su plaća, ostali materijalni dobitci i beneficije, fizički
uvjeti rada i sl. Te se potrebe zadovoljavaju do određene mjere koju
pojedinac smatra dovoljnom, a koja je uvjetovana individualno i
društveno.
Potrebe povezanosti odnose se na drugu temeljnu kategoriju
važnu za motivaciju prema Alderferu, a to su potrebe pojedinca da se
poveže sa svojom obitelji, prijateljima i kolegama. Interpersonalni
odnosi koje pojedinac ostvaruje sa svojom okolinom mogu biti pozitivni
ili negativni.
Potrebe rasta i razvoja treća su kategorija potreba prema
Alderferu, a te se potrebe odnose na sve potrebe važne za stvaralačko i
produktivno djelovanje pojedinca na sebe i okolinu. Ta se grupa potreba
zadovoljava rješavanjem problema kojima pojedinac potpuno koristi svoje
potencijale te ih dalje razvija. Razine nisu strogo hijerarhijski
organizirane te pojedinac može djelovati na više razina. Zadovoljenje
određene potrebe može dovesti do njezinog inteziteta.
Budući da je ova
teorija malo istraživana, ima umjerenu empirijsku podršku. U kontekstu
psihologije rada koristi se u vidu procjene najefikasnijih čimbenika
koji pridonose radnoj uspješnosti pojedinca, zatim kako bi se
procijenili koji faktori su ključni za odabir dotičnog zanimanja (plaća,
mogućnost napretka, sigurno radno okruženje,..) te koje potrebe su
najistaknutije kod pojedinaca koji su na manjim pozicijama u odnosu na
one na nižim pozicijama. Potrebno je da menadžer uvidi potrebe
zaposlenika kako bi se osigurala optimalna radna klima i učinkovitost te
zadovoljstvo zaposlenika.
Korištena literatura
- Caulton, J. R. (2012). The development and use of the theory of ERG: A literature review. Emerging leadership journeys, 5(1), 2-8.
- Gavranić Jakas, N. (2017). Utjecaj motivacije zaposlenika na kvalitetu pružanja usluge u hotelima otoka Brača. Diplomski rad. Split: Ekonomski fakultet.
Autori: Monika Kljak, Antica Mimica i Matea Roglić