Organizacijska socijalizacija

Organizacijska socijalizacija proces je kojim novi članovi organizacije usvajaju socijalna znanja i vještine koje su potrebne kako bi u grupi ili organizaciji mogli funkcionirati i djelovati. To je proces učenja u kojem novi zaposlenici moraju pribaviti nova znanja o kulturi organizacije u koju su primljeni, o odgovornostima koje su im dane, zahtjevima posla te socijalnim vezama unutar postojeće organizacije. Također predstavlja primarno sredstvo kojim organizacija komunicira organizacijsku kulturu i vrijednosti novim članovima organizacije. Zbog tih razloga organizacijska socijalizacija glavni je čimbenik u usvajanju organizacijske kulture. Točnije, to je proces kroz koji utječe na individualno ponašanje, vrijednosti, stavove i motive kako bi se pojedinci prilagodili i uskladili s onim ponašanjima koja se smatraju poželjnima u određenoj socijalnoj ili organizacijskoj situaciji. Riječ je zapravo o procesu prilagodbe na određenu sredinu, njezinu kulturu i norme u kojem novi članovi postupno uče što se od njih očekuje i što je poželjno i primjereno, a što nepoželjno i neprimjereno ponašanje u određenoj sredini. Važan je cilj socijalizacije uspješna asimilacija novopridošlih članova i njihovo usklađivanje s organizacijom. Kako bi organizacijska socijalizacija bila uspješna, potrebno je zadovoljiti dva tipa sklada, sklada pojedinca i posla koji obavlja, te pojedinca i organizacije. 
Domene organizacijske socijalizacije uključuju: uspješna izvedba - učenje o izvršavanju radnih zadataka, ljudski potencijali - uspostavljanje uspješnih i zadovoljavajućih radnih odnosa s ostalim članovima organizacije, politika - učenje o odnosima moći i politike unutar organizacije, jezik - učenje profesionalnih i tehničkih izraza i žargona karakterističnih za neku organizaciju, organizacijski ciljevi i vrijednosti - učenje o specifičnim ciljevima i vrijednostima organizacije, povijest - učenje o organizacijskoj tradiciji, običajima i mitovima kako bi shvatili koji su tipovi ponašanja prihvatljivi u organizaciji.
Taktike organizacijske socijalizacije mogu se promatrati preko šest dimenzija, od kojih je svaka dimenzija predstavljena kako pojmovna polarnost. Taktike mogu biti: (1) kolektivne ili individualne, (2) formalne ili neformalne, (3) sekvencijalne ili nasumične, (4) fiksne ili varijabilne, (5) serijske  ili paralelne te (6) naglašene ili nenaglašene.



Korištena literatura:

  • Aleksić, A., Rudman, M. (2010). Organizacijska socijalizacija - ključne perspektive i pristupi. Zbornik Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, 8(1), 241-249. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/57790
  • Eastin, V. M., i Schein, E. H. (1977). Toward a theory of organizational socialization. Cambridge, MA: M.I.T. Alfred P. Sloan School of Management.
  • Feldman, D. C. (1976). A contingency theory of socialization. New Haven: University Microfilms International.

Autori: Lucija Barišić, Lana Maravić