Vokacijska prilagodljivost

Vokacijska prilagodljivost je sastavni dio teorije konstrukcije karijere koja se bavi načinom na koji pojedinac konstruira svoju karijeru. Vokacijska prilagodljivost može se definirati kao sposobnost pojedinca da se nosi s trenutnim i neposrednim zadacima, tranzicijama ili poteškoćama u karijernoj ulozi. Drugim riječima, ona obuhvaća stavove, kompetencije i ponašanja koje pojedinac koristi kako bi se uklopio u određeno radno okruženje. Ključna je za uspješnu tranziciju s jednog radnog zadatka na drugi. Nadalje, pomaže pojedincima da implementiraju svoje samopoimanje, reguliraju svoje ponašanje te oblikuju svoje karijere i živote. 

Vokacijska prilagodljivost obuhvaća četiri sastavnice, a to su briga (concern), kontrola (control), znatiželja (curiosity) i samouvjerenost (confidence). Briga se odnosi na pripremanje za budućnost i planiranje karijere. Nadalje, ona uključuje spoznaju da je povezanost između prošlih i sadašnjih iskustava i ponašanja ključna za uspješno nošenje s radnim zadacima. Kontrola podrazumijeva preuzimanje odgovornosti za izgradnju vlastite karijere i budućnosti s naglaskom na osjećaj kontrole nad vlastitim izborom. Zatim, znatiželja se odnosi na istraživanje vlastitih mogućnosti i prilika. Također, ona navodi pojedince da proširuju znanje o sebi i karijeri te ih potiče na otvorenost prema isprobavanju novih stvari. Posljednja sastavnica, samouvjerenost, označava vjerovanje pojedinca da posjeduje sposobnosti koje su mu potrebne u rješavanju karijernih problema. Točnije, odnosi se na očekivanje uspjeha u suočavanju i prevladavanju  promjena u radnom okruženju. Iako je najbolji način procjene vokacijske prilagodljivosti provođenje strukturiranog intervjua, za potrebe grupnog savjetovanja često se koriste upitnici samoprocjene poput Career Maturity Inventory.
Upravo je povećanje sposobnosti prilagodbe je jedan od glavnih ciljeva savjetnika za profesionalno usmjeravanje. Osobe koje imaju veću sposobnost prilagodbe lakše će se prilagoditi zahtjevima određenog zanimanja i lakše će ostvariti zadane ciljeve bez obzira na prepreke koje su pred njima.


 Korištena literatura:

  • Altmaier, E. M. i Hansen, J. I. C. (2011). The Oxford handbook of counseling psychology. New York: Oxford University Press.
  • Curry, J. R. i Amy Milsom, D. (2017). Career and College Readiness Counseling in P-12 Schools. New York: Springer Publishing Company.
  • Patton, W. i McMahon, M. (2014). Career development and systems theory: Connecting theory and practice. Rotterdam: Sense Publishers.
  • Šverko, B. (2012). Ljudski potencijali: Usmjeravanje, odabir i osposobljavanje. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Autori: Monika Čuljat, Dora Korać