Salijenost rada

Salijentnost rada je pojam kojeg prvi spominje Super 1976. godine, a označava nešto što odskače od ostalog. U tom smislu salijentnost rada je istaknutost rada u životu pojedinca. Upitnikom Salijentnosti (S-upitnik) ispituje se stupanj važnosti pet čovjekovih uloga koje se iskazuju u pet bitnih područja aktivnosti (rad, učenje i usavršavanje, porodica i dom, društvene aktivnosti i slobodno vrijeme). Za svaku od tih pet područja aktivnosti, upitnik se koristi trima različitim mjerama: ponašajnom, afektivnom i kognitivnom. Prema tome, upitnik daje ukupno 15 rezultata: 3 mjere važnosti za svaku od pet uloga. Psihometrijske karakteristike ovog upitnika su primjerene: visoke interne konzistencije pojedinih mjera, zadovoljavajući retest pouzdanosti, jednostavna faktorska analiza te dobra konstruktna valjanost). 
Šverko (1991), na četiri uzorka učenika, studenata i zaposlenih u SR Hrvatskoj koristio je S-upitnik te su dobiveni sljedeći rezultati:
kod obje skupine učenika dominantna je i vrlo salijentna orijentacija prema slobodnom vremenu, nakon njega slijede učenje i dom pa rad te na kraju društvena aktivnost.
studenti su pokazali sličnu hijerarhiju, ali s jednom očekivanom razlikom, više vrednuju učenje, ali i dalje ne više od slobodnog vremena
suprotno učenicima i studentima, kod zaposlenih je rad na prvom mjestu, zatim slijede porodica i dom pa slobodno vrijeme, dok su učenje i društvena aktivnost na vrlo su niskoj poziciji


Korištena literatura:


  • Šverko, B. (1991). Značenje rada u životu pojedinca: radne vrijednosti, važnost rada i alijenacija. Uvod u psihologiju, 15-56.


Autori: Josipa Šupljika, Ana Vidović