Profesionalno usmjeravanje

Profesionalno usmjeravanje ili profesionalna orijentacija postupak je pomoću kojeg se zainteresirani pojedinci usmjeravaju u ona područja rada koja najbolje odgovaraju njihovim intelektualnim sposobnostima, osobinama ličnosti i profesionalnim interesima. Osnovni cilj profesionalne orijentacije jest podrška u odabiru zanimanja. Ona ima veliku važnost u formiranju odgovarajućeg stava prema radu, stvaranju profesionalnog duha i zadovoljstvu u budućem radu. Odluka o budućem školovanju i profesiji vrlo je važna i ozbiljna jer u znatnoj mjeri može utjecati na kvalitetu i zadovoljstvo u budućem životu. Zadovoljstvo karijerom, usklađenost s radnom okolinom, intrinzična motivacija, radna angažiranost, pozitivna samoevaluacija samo su neki od brojnih pozitivnih ishoda dobrog izbora.
 Ona uključuje aktivnosti poput informiranja i profesionalnih konzultacija osoba koje odlučuju o budućem zanimanju i kvalifikaciji. Takva vrsta podrške sastoji se i od metoda kojima se procjenjuje zainteresirana osoba te sredstava za određivanje najboljeg i najprihvatljivijeg oblika budućeg zanimanja; razgovor, psihološki testovi, testovi interesa, vještina, hobija, osobnosti te inteligencije. Postoji nekoliko pristupa profesionalnom usmjeravanju; diferencijalistički, razvojni, sociološki i socio-kognitivni. Najpoznatija diferencijalistička teorija  uparivanja osobina ličnosti i radne okoline jest Hollandova teorija (RIASEC). On razlikuje realistički, istraživački, umjetnički, socijalni, poduzetnički i konvencionalni tip te svaki od tipova uparuje s pojedinim zanimanjima. Rezultat dobrog uparivanja su uspješni pojedinci koji s zadovoljni s radnom okolinom te svi ostali navedeni pozitivni ishodi dobrog izbora. Pristupnici profesionalne orijentacije mogu biti mladi osnovnoškolci, srednjoškolci, djevojke i mladići mlađe odrasle dobi, srednje pa i starije odrasle dobi koji žele osvijestiti svoje interese i uvidjeti mogućnosti. Uslugu pružaju psiholozi, pedagozi pa čak i liječnici okupljeni u stručni tim suradnika.



Korištena literatura: 

  • Schneider, P. L., Ryan, J. M., Tracey, T. J., & Rounds, J. (1996). Examining the relation between  Holland's RIASEC model and the interpersonal circle. Measurement and Evaluation in Counseling and Development29(3), 123-133. 
  • Shaw, M.: Teens have 8-track minds. Preuzeto 7.5.2018.  s http://www.tes.co.uk/search/story/?story_id=2259408
  • Šverko, B. (2012). Ljudski potencijali: Usmjeravanje, odabir i osposobljavanje. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Autori: Lucija Novaković, Mia Varkaš