Profesionalni trening- proces pokrenut od strane
organizacije koji je namijenjen usavršavanju, odnosno treniranju radnika kako
bi stekli nove vještine i znanja. Najčešće se provodi na radnom mjestu kada se
radnik dodjeli nekom iskusnijem kolegi koji mu onda pokazuje što i kako treba
raditi. S druge strane, u manjem broju situacija, trening se provodi u posebnim
prostorijama koja su pogodnija jer imaju manje distraktora. Ponekad je potrebno
samo pokazati kako se određeni posao izvodi, dok je u drugim situacijama
potrebno prenaučiti neku vještinu kako bi ona postala automatizirana.
Profesionalni trening najčešće se provodi prilikom zapošljavanja novih ljudi,
uvođenja novih poslova ili redizajniranja starih te kod uvođenja nove opreme.
Neke od tehnika koje se koriste procesu treninga su predavanja, grupne
rasprave, igranje uloga (eng. role play) te
pitanja i odgovori. Učinkovit trening trebao bi biti sistematičan,
sadržavati jasno definiranu svrhu provedbe i detaljan plan korištenih
materijala, instrumenata i zadataka. Nadalje, pojedinci koje vode profesionalne
treninge (treneri) trebali bi jasno definirati znanja, vještine i stavove koji
se mogu steći treningom i na taj način poboljšati radni učinak zaposlenika.
Također, dobar trening bi trebao pružiti povratnu informaciju o napredovanju
korisnika te dati upute o tome kako da postignu još bolje rezultate. Napredak
koji će pojedinac postići tijekom profesionalnog treninga ovisi o njegovim
sposobnostima, razini znanja te osobinama ličnosti. Također na ishod
profesionalnog treninga utječe i motivacija radnika koja se nastoji
maksimalizirati ukazivanjem na važnost i vrijednost treninga te naglašavanjem
načina na koji će im stečene vještine pomoći u usavršavanju i daljnjem
obavljanju posla.
Glavno
pravilo profesionalnog treninga podrazumijeva visoku podudarnost između onoga
što treniramo i aktivnosti za koju treniramo, primjerice trenutni posao. Drugim
riječima, ukoliko radnik uspije primijeniti znanje stečeno tijekom treninga na
posao te time poboljšati radni učinak, može se pretpostaviti da je trening
uspješno proveden.
Korištena literatura:
- Kraiger, K. (2017). Training from an Organizational Psychology Perspective. Pribavljeno 6. svibnja 2018. s adrese http://psychology.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780190236557.001.0001/acrefore-9780190236557-e-33
- Petz, B. (1987). Psihologija rada. Zagreb: Školska knjiga.
- Petz, B., Furlan, I., Kljajić, S., Kolesarić, V.,Krizmanić, M., Szabo, S. i Šverko, B. (1992). Psihologijski rječnik. Zagreb: Prosvjeta.
Autori: Monika Čuljat, Dora Korać